افکار نامنظم

در راه خدا را دیدم، مرا نشناخت!

افکار نامنظم

در راه خدا را دیدم، مرا نشناخت!

همه و هیچ کس

همه مثل هم اند هیچ کس کمتر یا بیشتر و بزرگتر از دیگری نیست کاش این را ته ته دلم باور داشت یا لااقل باور داشتم خودم از کسی کمتر یا بیشتر نیستم اما بهرحال، همه برابرند و تنها احمق ها از بقیه و شاید تنها باور احمق ها این است که از بقیه بهترند و این هم دلیلش این است که آنها از ما خوشحال تر و شاید خوشبخت ترند اما کیه که به خوشحالی یا خوشبختی اونا غبطه بخوره. اما ما درک داریم و درک درد و واقعیت دنیا ظاهرا بر رنج است و شادی لحظه ای و گذراست و نمیشه چندان به آن دل خوش کرد و بایستی از آرزوهای بی سرو ته خود کم کنیم تا کمتر رنج ببریم یعنی تا می توانیم از رنج که واقعیت وجودی ماست دوری کنیم ببینید به ازای یک بیست این همه نمره کمتر از بیست است اگر تنها تا بیست و پنج صدم ها پیش بریم یعنی از چهل تا میشه که یک چهلم آن باعث کمی شادی و باقی می تونه رنج به همراه داشته باشه و زندگی حتی از این هم دردناکتر است اگر نخواهی با واقعیت کنار بیای. من کاری با اعتقادات کسی ندارم و نمی خوام هم اعتقاداتم رو به کسی تحمیل کنم که البته بحث تنها حاصلش دشمنی است و کینه   [اینو من نمی گم شوپنهاور می گه که حتی نویسندگان بزرگی چون تولستوی و نیچه و فروید و خورخه لوئیس بورخس یعنی همه هم عصراش یا اونایی که بعد خودشن ازش تاثیر گرفتن، البته اینو چون یه آدم فیلسوفی گفته که نباید بی چون و چرا پذیرفت و مساله ما بیشتر نادانی نیست دانش بی دلیل است اینکه که همیشه میگن ضرر یک دانشگاهی بی درک خیلی بیشتره از یک بی سواد یا عامیه] خب این همه رو گفتم که بگم تو آزادی هر باوری رو داشته باشی اما من هم برای خودم و ذهنم خرافاتی دارم که سخت می شه بیرونشون کرد اما چیزایی که از این مرحله گذشته دیگه نمی تونم بدون توجه به درکم بپذیرم البته مشتاقم که دیدگاه با دلیل علمی و عقلی کسی [ببینید رفتم تو فضای سوال آقای ؟ میگم خوبه که ایران همه دانشگاهاش در پیته وگرنه اگه نبود همین الان تورو با تیپا می انداختن بیرون و اجازه نمی دادن بیاد دانشگاه البته اونجا هم این کارو نمی کنن چون یه پایه ای دارن یعنی یه چیزایی بهشون درس میدن که این سوالا پیش نمیاد البته تو بین بچه ها یه حسن خوب داری علی رغم اینکه نظراتمون کاملا مخالف همه اما اجرات عالیه اما دوست عزیز مشکل تو و مشکل همه ما تو سوال تو بود یعنی قیاس مع الفارق که من گروه گفتم تا پنج نفر و استادم گفتن شش هفت نفر تو یهویی زدی به صحرای کربلا و وای حسین کشته شدت رو علم کردی دوست عزیز نهایت هفت نفر محدود کجا قابل قیاسه با بیش از هفتاد میلیون نفر تو از کجا نتیجه گرفتی که می تونی حرف مارو ضربدر چیزی حدود ده میلیون نفر کنی می بینی رفیق به این میگن قیاس مع الفارق اما جدا میگم تو تنها کسی هستی که تو بچه ها تو مسیر درستی داری می ری ماها رومون نمیشه جلو ده بیست نفر هم کلاسی اونم همه از هم کودن تر از رو کتاب بخونیم وای که اگه خدایی باشه نه خبری از بهشت زیرپای مادران است بجز عذاب و نه عبادت سودی بحال پدران ما داره که بچه به دنیا نیاوردن بیشتر تخم گذاری کردن و همین و مادران هم تا بچه ها سر از تخم درآوردن آنها را مادر طبیعت سپردن گرهم گله ای هست دگر حوصله ای نیست] بله دوست دارم دلائل شمارو بشنوم اما اینجا برای پاسخ و گفتگو نیست اما هرچی هست خواستم مثالایی بزنم که من قبول ندارم مگه اینکه کسی دلیل عقلی بیاره یکی اینکه موسی نیل رو بذار از اول بگم اینکه ما از بهشت اومدیم من بیشتر به جریان عقلی-تکاملی داروینی اعتقاد دارم که ما صاحب روح نیستیم مگر روحی که در درون همه حیوانات و گیاهان و شاید حتی سنگها و فضا است چون وقتی شیطان اخراج بود از بهشت دیگه نمی تونست سالها بعد وارد بهشت بشه و اونارو فریب بده اگه کسی دلیلی داشت می تونه کتبی یا شفاهی با دلیلی عقلی در حد درک من نه در حد درک خدا یا علامه ها بگه. اینکه باور ندارم انسان همین چندهزارساله که هستن و فکر میکنم اینکه میلیونها ساله از زندگی بشری می گذره. به نوح که برسیم باور ندارم کسانی تقریبا غارنشین بتونن این همه عمر کنن حالی که تا همین چند ده سال شاید قرن متوسط عمر بشری بیست سال بوده و اینکه دخترا چشاشون رو می کشن این فریفتن مردان نه در شهوت و دلفریبی بلکه در سن و سال بوده البته اینم برای هزاران شاید چند ده هزار سال فریب بوده چون مرد یا زن به صورت واقعی انسان نبودن فقط کمی از حیوانات قوی تر بودن یه جورای شیر و ببر بودن حالا اونا از چنگال ما از ساخته دست بشر. نوح با کشتی اش شاید روزی مردم عاقلتر شوند مشکلترین موضوعی است که باید روحانیون این داستانو کاملا عوض کنن چون اگه تنها ده دقیقه به این جریان نگاه کنید کاملا اسطوره ای میشه. بعدش موسی و نیل اش و قولش و ده فرمانش هم و گندی که سر اسراییلی ها در آورد البته از این هم بگذریم به زنده کردن عیسی و پسر خدا بودنش و اینکه همین حالا هم روحانیونی میگن حالا اسم نبریم می گن شفا می ده اما تا حالا فکر نکردید که اگه ÷÷این بود چرا تا بحال یکی که یه پاش قطعه رو شفا نمی ده مگه خدا شفا دهنده نیست چرا تنها بیماران رو شفا می ده آیا خدا می تونه کسی که تو جبهه پاش رو از دست داده یه پا یهویی براش بذاره من اگه این کارو خدا یا هرکی بکنه بهش جدا ایمان میارم نه به شتری که از کوه بزنه بیرون و اگه من خدا بودم مسلما کتابی بهتر می نوشتم منی که میلیاردها کهشکشان خلق کردم و و در هر کهکشان میلیاردها ستاره گذاشتم و حتما به مردمم حالی می کردم که احمق ها فرزندان از خود راضی من شما که همگی از دماغ فیل افتادید به این فکر کنید که تنها از بیگ بنگ یا [اسم فارسیش] فکر کنم مه بانگ بهرحال تا الان نزدیک به چهارده میلیارد ساله گذشته عزیزان من